صیانة القرآن من التحریف

استاد معرفت در این اثر كه نقش بسیار ارزنده‌ای در مباحث علوم قرآنی دارد، ضمن دفاع از سلامت قرآن به استناد ادلّهٔ محكم قرآنی و روایی و با توجه به اجماع بزرگان علمی در امت اسلامی، موضع قائلان به تحریف در قرآن را مورد هجوم قرار داده‌اند. معظم‌له بر این باورند كه با وجود آیات صریح، روایات قوی و متین و شهادت علمای بزرگ و استوانه‌های دین در میان امت اسلامی، جایی برای تردید در سلامت قرآن از تحریف ـ به زیاده و یا نقیصه ـ باقی نمی‌ماند.ایشان با رد نظریهٔ برخی از دانشمندان اهل سنت مبنی بر «نسخ التلاوه» و تأویل روایات ضعیف موجود در منابع روایی اهل سنت كه مفاد آنها اشاره به حذف برخی سوره‌ها یا آیات قرآن دارد، راه‌حل مناسب را ابطال روایات مزبور و دست كشیدن از روایات مجعول دانسته‌اند.

عمده‌ترین بخش كتاب به توضیح باور شیعه مبنی بر سلامت قرآن و توضیح مستندات چنین عقیده‌ای اختصاص دارد؛ ایشان ادعای حذف برخی از آیات قرآن را قول برخی از اخباری‌های غیر برجسته در میان علمای شیعه دانسته و از حاجی‌نوری مؤلف كتاب «فصل الخطاب» و برخی اخباریانِ هم عقیده‌اش به شدّت انتقاد می‌كنند. استاد معرفت با بیان مستندات حاجی نوری به ردّ آنها پرداخته و معتقدند این ادلّه یا گرفته شده از منابع و كتب غیر معتبر و یا راویان ضعیف و یا مجهول بوده است. حضرت استاد برخی مستندات حاجی نوری را گرچه صحیح ارزیابی می‌كنند امّا مفاد آنها را شاهد تحریف نمی‌دانند.

استاد معرفت در این كتاب نظریهٔ عدم تحریف لفظی تورات و انجیل را مطرح می‌كنند؛ و بر این باورند كه آنچه در مورد «تورات» اتفاق افتاده «ضیاع» و گم‌شدن است و امّا حضرت عیسی‌(ع) اصولاً كتابی آسمانی به نام «انجیل» نداشته‌اند. بلكه صرفاً سیره‌نامه‌هایی از زندگی ایشان تحریر شده، كه به نام «اناجیل» خوانده می‌شود؛ و پر واضح است كه تحریف در این اناجیل، تحریف كتاب آسمانی نیست.

استاد با این بیان راه را بر تمسك حاجی نوری به حدیث رسیده از پیامبر اكرم‌(ص) مبنی بر تشابه امت اسلام با اهل كتاب می‌بندد و بیان می‌دارند: اصولاً تحریفی در كتب عهدین صورت نگرفته تا بر اساس تشابه مذكور در این روایت نبوی‌(ص) در قرآن نیز تحریفی صورت پذیرد.
از دیگر مطالب ممتاز كتاب «صیانة القرآن» باید به نقد مؤلف محقق از برخی كتب روایی و تفسیری نظیر احتجاج، تفسیر نعمائی، اسرار آل‌محمد‌(ص)، تفسیر علی‌بن ابراهیم قمی، تفسیر ابی‌الجارود، تفسیر عیاشی و تفسیر منسوب به امام حسن عسكری‌(ع) اشاره كرد؛ حضرت استاد بر این باورند كه هر‌چند معارف ارزشمندی در این كتب وجود دارد اما این منابع از چنان اعتباری برخوردار نیستند كه سخن بزرگی نظیر قول به تحریف در قرآن را به‌توان آنها مستند كرد؛ بنابراین با نقد كتاب شناسانه‌ای مفصل،در اعتبار این كتب خدشه وارد می‌سازند تا وجود برخی روایاتِ گویای تحریف در آنها دستاویز قائلان به تحریف نگردد.

از كتاب «صیانة القرآن» دو ترجمهٔ مجمل و مفصل به زبان فارسی منتشر شده است: ترجمهٔ مجمل بر‌گرفته از كتاب و مجموعهٔ سخنرانی استاد معرفت در این موضوع است. اما ترجمه مفصل عیناً از كتاب «صیانة القرآن» صورت گرفته است. این ترجمه با نام تحریف‌ناپذیری قرآن در سال1379 ش، توسط حجة الاسلام و المسلمین آقای علی نصیری صورت پذیرفته و از سوی مؤسسهٔ فرهنگی انتشاراتی التمهید و سازمان مطالعه و تدوین كتب علوم انسانی دانشگاهها «سمت» در274 صفحهٔ وزیری به چاپ رسیده است.

این كتاب در یك مقدمه و دوازده فصل تنظیم شده است.

عناوین فصل‌ها:

تحریف در لغت و اصطلاح

خلاصه دلائل ما بر باطل بودن شبهه تحریف قرآن

تصریحات بزرگان شیعه بر عدم تحریف پذیری قرآن

شهادت‌های گسترده به دور بودن علمای بزرگ شیعه از قول به تحریف

موضع ما در برابر گروه منقرض شده اخباری

تحریف در كتاب‌های عهدین

نگاهی گذرا و سریع بر تاریخ عهدین

مسألهٔ شباهت گذشته و حاضر

تحریف قرآن نزد حشویه عامه

تحریف در دیدگاه گروه منقرض شدهٔ اخباری

گمانه‌های مؤلف كتابِ «فصل الخطاب»

هزار حدیث و حدیث

مشاهده ی متن کتاب در سایت noorlib.ir